Translate

2021. június 29., kedd

Farsöprés

 

 

Erről a jelenségről már írtam a kezdőknek szóló fejezetben, akit esetleg bővebben érdekel a téma, nézze meg itt.

Röviden a lényeg, hogy kanyarodó busz mellett legalább 1,5 méter oldaltávolságot kellene tartani.

Kanyarodáskor ugyanis a busz vége (fara) oldalirányban elmozdul, mely akár 1,5 méter is lehet.

A forgalom többi résztvevője ezt a szabályt általában nem ismeri és rendkívül közel jönnek a buszhoz.
Centiméterekre állnak meg a busz vége mellett.

Ilyenkor a buszvezető kénytelen később megkezdeni a kanyarodást.
Ráadásul a vezető fülkéből a  nagyobb távolság miatt nehéz érzékelni, hogy a jármű még a busz mellett van vagy éppen már mögötte.

Ilyenkor következik a csatt, ami a busz esetében egy vonalat jelent a festéken.
A másik fél sajnos általában nem ússza meg ilyen könnyen.
Sebességfüggő a sérülés mértéke.
Minél nagyobb sebességgel érkezik a jármű a busz közvetlen környezetébe, annál inkább lehet számítani hirtelen kitérítésre, súlyos sérülések elszenvedésére.

Gyakran előfordul, hogy kanyarodva megálló csuklós busz vége mellé gyalogos vagy jármű beáll.

A következő ábra bemutatja, hogy ez miért veszélyes - a buszvezető ugyanis a tükörből nem látja ezt a területet.


 

3. ábra   Csuklós busz holtterébe beáll egy másik jármű

 

Ha elindul, a farsöprés miatt bizonyosan nekimegy az ott tartózkodónak.

Gyalogos akár a busz alá is kerülhet.