Translate

2021. június 17., csütörtök

A munkáról

A munkáról

 

  • Reggeli ellenőrzés,elindulás.


Első teendő a tachográf üzembe helyezése.
Az első elindulás előtt 15 percig egyéb munkát kell regisztráljon.

 Minden reggel indulás előtt a telephelyen ellenőrizni kell a karosszéria, tükrök, a gumiabroncsok,üvegfelületek állapotát,sérülését. Ezek elmulasztása esetén elindulás után már csak magyarázkodni lehet, hogy nem én voltam..:)
Ezen kívül még ellenőrizni kell a rendszámok meglétét.
A két rendszám között van maga a busz..:)

Szemrevételezni kell továbbá a motorolaj és hűtőfolyadék szintjét - szükség esetén után kell tölteni-, valamint az ékszíjak feszességét.
Csak ezután indítható el az autóbusz motorja.

Közvetlen indulás előtt ellenőrizni kell a légfék tömítettségét, a fék és a világító berendezések működését, illetve a kormány holtjátékot.

Az utastérben ellenőrizni kell a poroltó, ablaktörő kalapácsok, egészségügyi felszerelés meglétét, jelzőberendezések működőképességét, stb.


  • Forgalmi iroda


A telephelyről az első utunk a forgalmi irodába vezet, ahol szondáztatás és jegyzőkönyv aláírás történik. Amennyiben időnk engedi a soron következő járatig el tudjuk intézni a menetlevelek leadását, illetve a bevételek elszámolását. Ha nincs elég időnk erre, akkor a nap folyamán később intézzük el.
A közvetlen felettes a forgalmista, hozzá lehet fordulni minden kérdéssel, kéréssel.


  • Járatvégzés


Járatvégzéshez érdemes a kocsiállásra 10-15 perccel járatindulás előtt beállni és megkezdeni a felszállítást. A járatvégzéshez szükséges információkat a közlekedési jegyzék - forda- tartalmazza.
A fordán található vonal- és járatszámok határozzák meg az útvonalat, illetve a fel- és leszállító megállókat. A menetrendkönyvben megtalálhatóak ezek a vonal/járatszámok a hozzá tartozó érkezési és indulási időkkel.Tilos a megállókból előbb elindulni.
A járművezető jó barátja lesz az óra ebben a munkakörben..:)


  • Vezetés


Az autóbuszok forgalmi engedélyébe be van jegyezve az álló és ülő utasok maximális száma. Mivel álló utasokat is szállítunk kerülni kell a hirtelen fékezéseket, hirtelen gázadásokat és irányváltásokat. Sebességváltáskor finoman kell tudni kuplungolni. Az álló, esetleg nem kapaszkodó utasokért ugyanolyan felelősséget vállal a jármű vezetője. Itt meg kell említenem azokat az eseteket, amikor a forgalom többi résztvevője az autóbuszt hirtelen fékezésre kényszeríti.
Ezekről az esetekről később még lesz szó.
Ügyelni kell azonban a helyes követési távolság betartására.
A buszmegállóban a járda széléhez minél közelebb kell állni, lehetőleg 30 cm-en belül.
A jobb oldali külső tükör legyen a buszmegálló táblával egy vonalban; ez a szabályos beállás.


  • Menetjegy és bérlet értékesítés


A buszvezető alapvető feladatai közé tartozik a menetjegyek kiadása és utazási igazolványok/bérletek ellenőrzése. Ezek hiányában ellenőrzéskor az utas és a buszvezetői is pénzbeni büntetést kap.
Az utas egyszeri befizetést, az autóbusz vezető ennek többszörösét kénytelen mellőzni akár több hónapon keresztül.
Ha az utas nem rendelkezik utazási jogosultsággal (jegy, bérlet, stb), akkor utasbiztosítással sem.

Baleseti sérülés vagy anyagi kár esetén az utas kártérítést igényelhet. Utazási jogosultság esetén a közlekedési társaság biztosítója téríti a kárt.
Ennek hiányában polgári peres eljárásban lehet kártérítést igényelni.
A fizető fél ebben az esetben az autóbusz vezetője lesz.


  • Szervizeltetés


A járművek rendszeresen - 1-2 hetente - alkalmassági felülvizsgálatokon vesznek részt. Ennek elvégeztetése és a meghibásodások megjavíttatása szintén az autóbusz vezető feladata.


  • Takarítás


A jármű takarítása is az autóbusz vezető feladata. Sokan az autóbuszt tekintik szemetesnek, pedig intelligens ember nem szemetel, a többinek meg tilos!..:)
 

  •  Tankolás

 

A tankolás is az autóbusz vezető feladata. Minden busznál van egy fogyasztási norma.

A tényleges fogyasztás és a fogyasztási norma közötti különbségre a munkáltató általában juttatást fizet.

Nincsenek megjegyzések: