Translate

2021. június 27., vasárnap

Különbségek B és D kategória vezetése között

 

 A legjobb hasonlat -véleményem szerint-, busz és személyautó vezetése annyiban különbözik egymástól, mint a kerékpár és személyautóé.

  • A busznak sokkal nagyobbak a méretei, ezért másképp kell vele kanyarodni.

Amit eddig személyautónál nem is figyeltél, pl a felülről vagy oldalról belógó tárgyakat (fák, bokrok, ház sarka, stb.) azt most kénytelen leszel figyelni. Ellenkező esetben gyakran kell majd a karosszériás-, illetve festőműhelyt látogatnod, fizetned a tükörcseréket.

Személyautónál olyan egyértelműnek tűnik, hogy mindenhol elférsz.

Ha pl egy út szélén parkoló autót szeretnél busszal kikerülni, akkor szinte biztos, hogy át kell térned a melletted levő sávba.

  • Nagyobb a tömege, ezért lassabban gyorsul fel és nehezebben áll meg. Eddig valószínűleg nem figyelted útkereszteződés előtt a súly és méret korlát táblákat...ilyen helyekre behajtáskor kemény büntetésekre lehet számítani.

  • A busz sok esetben álló utasokat is szállít, ezért sokkal előrelátóbban kell vezetni, kerülni kell a hirtelen fékezéseket, gyors irányváltásokat. Kb. ezt úgy képzeld el, mintha az utas a személyautód tetején állna, (kb egyezik a magasság a busz padlószintjével) ott egyensúlyozna; a Te felelősséged , hogy utazása alatt ne essen le onnan.

  • Megállónként változik a busz tömege, hiszen az utasok le és felszállnak, ezzel együtt változik a súlypontja is. Ez hatással van a kanyarodási és haladási sebességre, a tengelykapcsolási technikára, a sebességváltásra, valamint a féktávolságra is.

  •  Nagy kategóriás járművek (C,D,E kategória)  helyenként nem férnek el egymás mellett. A helyzetfelismerési képességnek ki kell alakulnia, ezt csak gyakorlással tudod megszerezni.

  • A közlekedési helyzeteket másképpen kell  megoldanod, sok esetben olyankor is elsőbbségadásra kell készülnöd, ahol személyautóval csak továbbhaladnál(pl kereszteződésben kanyarodó védett útvonal esetén).

  • Sokkal nagyobb a holttere, erről még később lesz szó.

  • A külső és belső tükröket is sokkal többször fogod használni. 

A következő részben tovább fogom boncolgatni a méret témakört, el fogom magyarázni, hogy ez hogy érinti pl. a kanyarodást. Megismerhetsz néhány új fogalmat.

Nincsenek megjegyzések: