Translate

2021. június 29., kedd

Vigyázz, légfék!


Régebben még lehetett ilyen felirattal, táblával találkozni traktorokon, buszokon:

Vigyázz, légfék!

Ma már ritka.

De mit is jelent ez?

A személyautók fékrendszere hidraulikus jellegű, a fékpedál és a fékszerkezet között fékolaj a közvetítő anyag.

Buszok, kamionok, teherautók, traktorok esetében a fékrendszer levegővel működik.

Ennek jelentősége a fékkésedelmi idő növekedése.
A fékkésedelmi idő a fékpedál lenyomásától a fékerő kialakulásáig eltelt idő.

Ez személyautóknál 0,2 másodperc, míg légfék esetében 0,4 másodperc!
Régebbi modellek esetén mi még 0,8 mp-nek tanultuk.

A különbség nem a levegő összenyomhatóságából ered, mint azt egyesek feltételezik, hanem a légfékrendszer kialakítása az oka.
Ennyi idő kell ugyanis ahhoz, hogy a feltöltött légtartályokból a levegő eljusson a fékszerkezetekhez.


Ez azt jelenti, hogy 50 km/h-s sebesség mellett egy személyautó a fékkésedelmi idő alatt 2,8 m-t tesz meg.

Egy busz kb. 6 m-t tesz meg fékezetlenül a fékkésedelmi idő alatt 50 km/h sebesség mellett.
Régebbi modellek meg kb. 12 m-t.



Ezért ne kényszeríts buszt hirtelen fékezésre, mert nem fog tudni megállni!


Ráadásul az autóbusz vezetőjének tekintettel kell lenni az utasokra is, hirtelen fékezés busszal ezért is tilos. Az autóbusz általában álló utasokat is szállíthat, akik egy nagyobb fékezés esetén nem tudják megtartani magukat akkor sem, ha kapaszkodnak.

A gond itt ebből akkor van, ha személyi sérülés történik.

Az okozó jármű vezetőjének fel sem tűnik, hogy balesetet okozott, mert nem történt a járművekben sérülés. Elmegy a helyszínről, ami cserbenhagyásnak,  kötelező segítség elmulasztásának minősül.



A szituációk fejezetben le fogok írni tipikus hibákat, amiket illene másképp csinálni, amikor busz megy előtted, mögötted, melletted.

Nincsenek megjegyzések: